Organisatorisk supervision

Supervision er en processtyret og fordybende dialog, der skaber refleksion over den professionelle praksis. Supervision fungerer som en faglig metode til kompetenceudvikling. Og hvad betyder det så, når vi taler om organisatorisk supervision? Hvor er det anderledes? Hvordan øger det min faglige kompetence?

Der er 3 issues, der her skal italesættes:

1) skal du arbejde med arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger, er det en nødvendighed at kende rammer, vilkår og kompleksitet i sit arbejde, at forstå roller, positioner, dilemmaer, at kunne initiere processer og kommunikation, der giver mening og retning og mmm

2) fokus i denne form for supervision er de organisatoriske forhold, der skaber dilemmaer, misforståelser, konflikter. Hvor ledelse, koordinering, mening, kommunikation og samarbejde er nogle af nøgleordene. Og hvor organisatoriske arbejdsforhold og grundantagelser som organisering, strukturer, arbejdsfordeling, performance og forventninger, magt, metoder, retfærdighed og m.m.m er i spil.

3) i organisatorisk supervision er der fokus på alt det, der kan være svært at navigere i og indebærer kompleks stillingtagen.